Index.hu: Mi már úgy érezzük, mintha cigány vér lenne benne

2018. augusztus 17., péntek 15:30

Molnár-Gál Béla a kazincbarcikai Don Bosco Iskola igazgatója. Az intézmény vezetőjeként
célja a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatása, hogy szakmát adjon a kezükbe, és megértesse
velük, hogy lehetőleg akkor vállaljanak gyereket, amikor megteremtették a szükséges egzisztenciát.
Mindezt nem büntetéssel, hanem szeretettel rávezetve próbálja elérni. Molnár-Gál Béla emellett több
mint tíz éve egy borsodi faluban, Balajton felkarolt egy cigány közösséget és újranyitotta a bezárt
templomot. A kallódó gyerekek azóta iskolába járnak, jelentősen csökkent a bűnözés és a konfliktusok
száma. Kijárta, hogy több mint tizenöt családhoz bekössék a vizet, és fürdőszobákat alakítsanak ki.
Béla „atyát”, aki emellett négy gyermek édesapja, az Isten küldte – mondják a helyiek.

Fotó: Nagy Szabolcs / Index

"Húsz éve kinevettem volna, ha valaki azt mondja, hogy diakónus leszek."

Molnár-Gál Bélának hittantanár és nevelőtanár a végzettsége, 2009-től diakónusként tevékenykedik
Balajton. Béla „atya” elsődlegesen cigánypasztorációval foglalkozik. Házas volt, amikor felszentelték.
A helyiek is tudják, hogy Béla atya nem pap, mégis ők már csak így emlegetik, magukra pedig nem
mint romákra, hanem mint cigányokra hivatkoznak. Nem tudatosan kezdett el foglalkozni velük,
inkább csak belecsöppent a mostani munkájába – húsz éve nevetett volna, ha valaki azt mondja
neki, hogy diakónus lesz.

Már gyerekként kapcsolatba került a cigányokkal, mert a cigánysor mellett laktak. Az édesanyja
nem volt mélyen vallásos, az édesapja pedig ateista párttag volt. Ő maga nem gondolta volna,
hogy ilyen közel kerül a görögkatolikus egyházhoz, de a felesége nagyon vallásos családból
származott, és ez rá is nagy hatást gyakorolt.

 

Fotó: Nagy Szabolcs / Index

Amíg meg nem szűnt a munkahelye, vezetékes távközléstechnikai műszerészként dolgozott a
Matávnál, ezután volt üzletkötő és a benzinkutas is. Majd jött egy időszak, amikor munkanélküli
volt, és eldöntötte,, hogy abbahagy minden világi munkát, és olyasmit csinál, amivel embereken
tud segíteni. Hitoktatóként dolgozott heti pár órában Edelényben, abból viszont nem lehetett
megélni. Komoly anyagi gondjaik voltak, és fogadalmat tett,  hogy az első munkát, amit felajánlanak
neki, elvállalja. Ezután érkezett egy telefonhívás a Don Bosco Iskolából, hogy hittantanárt keresnek.

Nem egy tipikus igazgató

Béla az első a Don Bosco Általános Iskola, Szakközépiskola, Szakgimnázium és Kollégium 
történetében, aki alulról indult el, és tanári tapasztalattal lett igazgató. Egy többszintes épületben
általában fent szoktam keresni az igazgatói irodát, ő viszont lehozta onnan, hogy központi helyen
legyen, közel a tanárokhoz, diákokhoz. A gyerekek folyamatosan jönnek be Béla bához: ez nem
egy tipikus igazgató-diák kapcsolat, tisztelik őt, de tudnak hülyéskedni, együtt focizni is vele.
Nem hisz a mesebeli szegénységben, mutatja az egyik gyerek késeléses verekedésben szerzett
sebét.

"Messziről kerültem ide, előtte rossz társaságban voltam, és el sem tudtam volna képzelni,
hogy egyszer munkám lesz. Először nem volt szimpatikus a hely, senkit sem ismertem, de
aztán Béla bá' is segített beilleszkedni. Jó fej, lehet vele hülyéskedni, odafigyel ránk, ha úgy
van, kisegít minket. Nem tervezek még gyereket, először ház legyen."

– mesélte az egyik volt intézetis diák.

 

Fotó: Nagy Szabolcs / Index

Don Bosco Iskola

Don Bosco (Bosco Szent János) olasz pap (1815ndash;1888) a szalézi szerzetesrend
alapítója volt, ami ma a második legnagyobb katolikus szerzetesrend a világon, 130 országban
vannak jelen. Don Bosco az utcáról és a börtönből szedte össze a gyerekeket, szállást adott
nekik, és vallásos nevelés keretében szakmára tanította őket. Együtt játszott velük, tőle
származik a „megelőző módszer”, amit Béla atya is alkalmaz igazgatóként az iskolában.

A rend Magyarországon régen árvaházakat, javítóintézeteket vezetett, ma már iskolákat és
plébániákat tart fent. Az iskola 1993-ban a szalézi rend fenntartásában kezdte meg működését
Kazincbarcikán. Ez az intézmény már nem az utcáról karolja fel a gyerekeket, de továbbra is
számos hátrányos helyzetű gyereken segít, akik között vannak javítóintézetesek és
börtönviseltek is. A diákok 80-90 százaléka cigány származású, de az iskola nem a
származást, hanem a helyzetüket nézi.

Mióta Béla az igazgató, ezek a változások történtek

  • Erősítette a Don Bosco-módszert, ami büntetés helyett a megelőzésre épül.
  • Teljes állásban foglalkoztat gyermek- és ifjúságvédelmi felelőst. Az ilyen típusú intézményekben ez azért fontos, hogy folyamatosan kapcsolatot tartsanak a családokkal, a gyerekek ne morzsolódjanak le. Ha valaki kimarad az iskolából, kinyomozza az okát.
  • Gyógypedagógus van az iskolában a sajátos igényű hallgatók részére.

Az igazgató a közvetlen tanár-diák kapcsolatban hisz, vele lehet hülyéskedni.
A Don Bosco-pedagógiát követve, beáll a gyerekek közé játszani, nem csak külső szemlélőként
felügyel, onnantól kezdve, hogy együtt fociznak, kialakul egy barátságos kapcsolat. Ha műsort
adnak elő, a tanárok is fellépnek a diákokkal közösen.

 

A teljes portré-és fotósorozat támogató partnerünk, az INDEX.hu oldalán olvasható!

Megosztás E-mail